Förutom att räkna ut BMI kan du här räkna ut fettförbränning. Den ger dig också svar på vad som krävs för att gå upp eller ner i vikt.

Räkna ut fettförbränning (BMI)


Kön
Längd
Vikt
Ålder år
Aktivitet
Automatisk omräkning   

 
Fettförbränning per dygn i vila
A. Krav för att hålla vikten
Kalorier kCal
Kolhydrater (55%) kCal = gram
Proteiner (15%) kCal = gram
Fetter (30%) kCal = gram


B. Krav för att bränna fett med  per vecka
Kalorier kCal
Kolhydrater (55%) kCal = gram
Proteiner (15%) kCal = gram
Fetter (30%) kCal = gram


C. Krav för att öka vikten med  per vecka
Kalorier kCal
Kolhydrater (55%) kCal = gram
Proteiner (15%) kCal = gram
Fetter (30%) kCal = gram

Källa: all nutritionals



Effektiv förbränning av fett - resultat

För att bränna ett halvt kilo fett i veckan tas 550 kalorier bort varje dag i vår "räkna ut fettförbränning" program. För att gå upp ett halvt kilo i veckan läggs 550 kalorier istället till din dagliga konsumption. Du bör dock aldrig äta mindre än 1200 kalorier per dag, eller bränna mer än 1 kilo fett i veckan.

För en bättre förbränning av fett bör du istället dra ner 250 kalorier av de du äter, och motionera för ytterligare 300 kalorier. Gör du detta får du en mer effektiv förbränning av fett och du hindrar dessutom metabolismen i kroppen att sänkas och tack vare detta inte förlora lika mycket muskelmassa.


Förklaring av kalorier (kCal) vid fettförbränning

Kalorier används som ett mått av den energi man får i sig genom olika livsmedel eller gör sig av med genom aktiviteter. Måttet som används heter egentligen kilokalorier (kCal) men skrivs som kalorier i vardagligt tal. Vi får i oss kalorierna genom fett, kolhydrater och protein. När man räknar hur många kalorier som finns i en viss bit mat används måttet kCal/100 gram. Antalet kalorier per 100 gram av matbiten. Ett bra sätt att gå ner i vikt är att räkna de kalorier man äter, samtidigt som man varannan dag försöker räkna ut sitt BMI och kroppsfett. På så sätt kan du följa hur du blir alltmer hälsosam.



Dela gärna med dig.